Vaniljbavaroise med jordgubbstäcke

När jag idag tittade igenom någon Östgötsk sommartidning så fastnade jag för ett recept, vaniljbavaroise med jordgubbstäcke. Det låter hur smarrigt som helst. Det måste jag verkligen prova. Sen såg jag ett annat också, typ fylld kycklingfilé. Måste göra, snarast!

Här kommer ett recept på Vaniljbavaroisen ifall det är någon mer som vill testa den!




Vanilj Bavaroise
2 blad gelatin, blötlagda i kallt vatten
1 vaniljstång, delad och urkärnad
2,5 dl mjölk
100 g socker
80 g äggula
2,5 dl vispgrädde

Koka upp mjölken och hälften av sockret tillsammans med vaniljstång, låt dra i 10 min.
Rör under tiden ihop äggula och resten av sockret, vispa grädden lätt.
Häll mjölkblandningen över äggen och blanda, häll tillbaka i kastrullen
och värm försiktigt till 85oC, smält i gelatinet och sila.
Kyl ned krämen snabbt och vänd sedan ned den lättvispade grädden.
Häll upp krämen i cocktailglas eller djup tallrik.

Jordgubbar och lime
1 liter jordgubbar
1 lime
1 dl socker

Plocka samt dela/kvarta jordgubbarna.
Riv bort det gröna skalet samt pressa limen,
blanda saften och cesten med jordgubbarna och sockret.
Låt marinera i några timmar eller över natten.


Gelé
1 dl av saften från de marinerade jordgubbarna
½ gelatinblad


Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten i 10 min.
Smält gelatinet på låg värme och tillsätt jordgubbsvätskan.
Häll den avsvalnade gelén på de kalla bavaroiserna. Ställ kallt.
När gelén stelnat är de klara för att servera.
Servera med de limemarinerade jordgubbarna.


Bild och recept: vinochbar.se




    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: